Jelenlegi hely

Címlap

Felhősuli, a jövő iskolája

Kategória: 

A TED* színpadán olyasvalakik lépnek a világ elé, akikben olyan sugallatok támadnak, melyek képesek gyökeresen megváltoztatni világunkat azáltal, hogy valamilyen téren kitágult látásmódjukat átadják a többieknek.

Úgy gondolom, hogy Sugata Mitra indiai származású tanár,  az ő "Lyuk a falban" és "Felhősuli" nevezetű felfedezésével, nem hogy lyukat, de panoráma-ablakot vág a jövő felé!

Gondolkoztatok már azon, hogy az általános és középiskolában sokszor verejtékkel, szülői szekálással, odaszorítással, megszerzett tudásanyagból felnőttkorra alig marad meg valami?

Legtöbbünknek ezek az évek a gyermeki, ifjúkori öröm mellett, telve vannak szorongásokkal, unalommal, több-kevesebb megaláztatással, szimulált betegségekkel, melyeket azért játszottunk el, hogy haladékot nyerjünk a dolgozatírásnál.

A klasszikus felállás a következő: kevés spontaneitás, fix tananyag, a padokban szépen sorban ülő tanulók: az osztály, szemben a "hatalom" a tanár. ( Félreértés ne essék, én szeretem a tanárokat, becsülöm őket, és sok egészen kiváló pedagógust ismerek /például az Édesanyámat/)

A tanár tehát leadja (érdekes a szóhasználat: leadja, tehát felülről le), jó esetben elmagyarázza a tananyagot, a tanulók pedig szépen felelnek belőle, ami azt jelenti, hogy visszamondják azt. Minél pontosabban vissza tudja mondani egy diák a tanár által előadott tudásanyagot, annál jobb tanulónak számít, tehát annál sikeresebb.

Elmondható tehát, hogy a jelen iskolarendszer általában véve azoknak kedvez, akiknek "jó a fenekük", és eleget tudnak ülni rajta, hogy mindazt hűen memorizálják, amit a tanár lediktált, vagy a tankönyv leírt.

Sugata Mitra szerint a jelen iskolarendszert a viktoriánus korabeli brit birodalom alkotta, amely a fél világot irányította telekommunikáció nélkül, a papírra írt, hajókon szállított utasításokkal, információkkal. Ehhez kellett felépíteniük egy hatalmas Bürokratikus Adminisztratív Gépezetet emberekből, akik simán helyettesíthetők egymással, mint a fogaskerekek. Na, ide kellett egy olyan nagyszabású rendszer, amely gyártotta ezeket az uniformizált munkaerőket, akik rendelkeztek a szép olvasható kézírás, az olvasás, és a matematikai műveletek elvégzésének képességével. Ez a rendszer a mai iskola-rendszerünk őse...

Kérdem én: kellett oda eredetiség, önálló gondolkodás, kreativitás, ahol alkatrészeket gyártottak egy hatalmas, emberekből álló számítógépbe?

És tegyük fel a kínos kérdést: kell  eredetiség, önállóság, alkotókészség, fantázia egy olyan iskolarendszerben, mely engedelmes rabszolgákat és fogyasztókat nevel az uralkodó rezsim számára? Ugyanis ez nem más, mint a mi jelenlegi iskolarendszerünk...

Sugata Mitra tanár zseniális dolgot talált ki: India olyan részein, ahol szegény gyerekek élnek, vágott egy lyukat a falba, behelyezett egy számítógépet, és otthagyta vele a gyerekeket. Meglepő és lenyűgöző eredményekről számol be! A gyerekek miközben "játszottak a géppel" életkorukat messze meghaladó szinten sajátítottak el komoly tudást a kreativitás és együttműködés révén! Feltámadt a kíváncsiság, és a tanulási folyamat önműködően beindult!

Mitra beszél arról is, hogy az ember hüllőagya stressz és félelem esetén automatikusan lezárja a tanulásért felelős prefrontális agylebenyt, mert a túlélés kerül előtérbe. Mit vált ki az izgalom, a vizsgadrukk, a számonkéréstől való állandó félelem? Természetesen stresszt, jó sok stresszt! Vagy közömbösséget az eredmények iránt, elhatárolódást, leszakadást és ebből fakadóan állandó rendbontó magatartást

Olyanok akarunk lenni, akik túlélik az iskolát, majd túlélik valahogy az életet? Tényleg ez lenne a célunk? Mert ez a kérdés!

Ha túlélő üzemmódból át akarunk kerülni öröm-, és alkotó üzemmódba, úgy változtatásra van szükségünk az oktatásban is, már az óvoda szintjén!

Az jut eszembe, hogy a Pink Floyd annak idején, a 80-as években az Another Brick in the Wall című dalban, már lázadt az ellen, hogy egy "másik" (helyettesíthető) téglát csináljanak belőlük a falban, és ezt énekelte:

"We don't need no education,/ We don't need no thought control, /No dark sarcasm in the classroom,/ Teachers leave them kids alone!" (Magyarul: nincs szükségünk oktatásra, nincs szükségünk arra, hogy ellenőrizzék a gondolatainkat, nincs szükség sötét szarkazmusra az osztályteremben,/ tanárok, hagyjátok békén a gyerekeket!)

Ez így lázadás, és önmagában kevés! Akkor van értelme valamit eltörölni, ha van helyette valami új, valami jobb! Nem igaz, hogy nincs szükség tanárokra, csak éppen teljesen másfajta tanárokra van szükség!

Sugata Mitra szerint olyan tanító "felhőnagyikra" van szükség, akik felteszik a kérdéseket a gyerekeknek, beindítják a tanulás folyamatát, aztán csodálják az eredményeket. Én azért még annyit hozzátennék, hogy szerintem a tanár valamelyest irányíthatja a felfedező- alkotó tanulási folyamat menetét inspiráló kérdések feltevésével, hisz több földi tapasztalattal lát rá a tudásanyagra és a gyermekek személyiségére. Nem biztos, hogy igazam van.

Még egy érdekes dolog végezetül!

A Sugata által felfedezett módszer eltünteti az olyasfajta különbségeket, melyek az emberek anyagi helyzetéből fakadnak! Ez a projekt szépen rácáfol arra, hogy egy amerikai vagy európai fehér gyerek okosabb volna mint például egy indiai! A jelenlegi különbségek pusztán a lehetőségek meglétéből, illetve hiányából erednek. Az indiai gyerekek között éppen annyi okos van, sőt mivel kevésbé emelkedik meg az ingerküszöbük, kevésbé vannak eltelve mindennel (anyagi javakkal, információval), még fogékonyabbak és nyitottabbak is. Nem véletlenül mondják, hogy világszinten jelenleg, India fejlődik a legütőképesebben  informatikai területen!

Aki kíváncsi arra, hogy mire képes a gyermeki ész és kreativitás egy olyan világban, melyben az élet a nyomorban fakad, és a túlélés a tét, az nézze meg a Gettómilliomos című filmet!

Most pedig lássuk a lenyűgöző, székhez szögező előadást!

* Technology, Entertainment, Design rövidítése. Magyar nyelven: technológia, szórakoztatás, dizájn. A TED olyan konferenciasorozat Amerikában, melynek jelszava:„ideas worth spreading”, azaz olyan gondolatok, amelyeket érdemes terjeszteni. A rendezvény különlegessége, hogy az előadók számára csupán 18 -20 perc áll rendelkezésre, hogy átadják az információt, amit kívánnak, ugyanakkor inspirálják a hallgatóikat.


Ha tetszett a tartalom, iratkozz fel a hírlevélre, hogy rendszeresen értesülhess az új tartalmakról. Feliratkozni ezen a linken tudsz.

Facebook

"Most, hogy elértétek az áldott emberi létformát, nincs más kötelességetek, mint tudakozódni az Abszolút felől"

(Védánta szútra)

Adomány

Kérlek, ha értékesnek, és a magad számára építőnek érzed a honlapon található tartalmakat, támogasd a munkámat lehetőségeid szerint.
Én cserében támogatlak abban, hogy tudatosabb, és ezáltal boldogabb életet élhess!

A honlap támogatója

A Lélek Café honlap az AdminSys Kft. önzetlen anyagi és teljes körű technikai támogatásának köszönhetően működik!

 

http://www.adminsys.hu

Bejelentkezés

"A léleknek lélek iránt való érzékenysége a szeretet." (Hamvas Béla)

Archívum